Paardenforum Cavaletti

Het is nu 15 aug 2018 22:18

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: afspenen
BerichtGeplaatst: 07 okt 2012 21:18 

Hey,

Ik had even een vraagje,

Mijn pony's Bo ( de moeder) en Fiënna ( haar dochter, 6 maand) staan weer bij hun vriendinnetjes, bij de fokker.
Maar nou moet Fiënna natuurlijk straks afgespeend worden..
De fokker speent zijn veulens direct af, en ik zit er aan te denken om mijn veulen langzaam af te bouwen..
Maar ik krijg veel op mn kop dat dat slecht is en dat ik het direct moet doen enzo.
Maar: vandaag tijdens het wandelen gingmijn vriendin met Bo een andere kant op zodat we ff een eindje uit elkaar waren, en toen werden beide pony's helemaal gek ( bokken springen hinneken etc).
Dus voor mijn gevoel is het beter om af te bouwen maar wat is paardvriendelijker???

Profiel  

Berichttitel: Re: afspenen
BerichtGeplaatst: 07 okt 2012 21:25 

Beide kan.
Aan allebei zitten voor en nadelen en wat is paardvriendelijker? Het langzame afbouwen had je al mee kunnen beginnen vanaf dag 1 (of week 1) iedere keer een minuutje erbij weg en dat opbouwen.
In 1x abrupt doen en dan veulen samen zetten met andere veulen(s) lijkt vrij hard en zielig maar ze hebben wel steun aan andere veulens en meestal is binnen een dag 0f 2,3 het ergste hinnikken wel over.

Merries die aan de hand lopen zijn drukker dan in de box of kleine weide/paddock daarom ervaar jij het ook zo heftig omdat je naast zo'n hinnikend stuiterbal loopt.
Doe je haar in de box of weide met een soortgenoot en voer dan houd dat gebok/geren ook gauw op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 okt 2012 21:40 

Ok.
Ja vanaf haar 4e dag ben ik al veel met haar bezig en kan de wei ook wel met haar uit, maar zodra Bo haar niet meer ziet word ze gek.

Vanaf morgen ga ik gewoon wandelenzonder de moeder, en dan steeds langer totdat de fokker de veulens weghaald, dan laat ik mijn veulen ook mee gaan..
Dan staatze bij heel veel leeftijdgenootjes, tussen de 15 en de 20 ..

gaat wel lukken..

Dankjewel voor je reactie

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2012 12:32 

Gister ben ik ff wezen wandelen met mn veulen, moeder had ik in de wei gelaten.
Het ging heel goed, veel hinneken, en moeder liep mee vuit de wei haha.
Verder ging het heel goed.
Vanavond ga ik weer een stukje verder wandelen en dan elke dag beetje bij beetje verder.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur