Paardenforum Cavaletti

Het is nu 19 okt 2019 08:36

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 06:13 

Ik wou hier even een discussie openen en de mening weten van iedereen wat jullie vinden dat de goede leeftijd is om met een veulen/jong paard te beginnen (als in: meelopen aan een halster, gewoon worden aan dingen, ... ) tot het echte opleren en zadelmak maken van paarden? En waarop jullie jullie mening baseren?

Ik stel deze vraag naar aanleiding van mijn ranchwerken hier in Australïë. Het is hier namelijk de gewoonte (voornamelijk bij de musterpaarden - werkpaarden dus) om veulens te leren meelopen, redelijk vroeg al. Daarna krijgen ze rust tot hun 2 tot 2.5 jaar waarna ze opgeleerd worden. Op de ranch waar ik kom, heel paardvriendelijk maar wel erg intensief. Op 3 weken rijden we met ze naar buiten door de weilanden voor een eerste musterervaring. Ik heb hier ook al meegemaakt dat een paard op zijn 1.5 al word opgeleerd en dan een jaar word stilgezet en daarna terug wordt opgepakt.
De paarden hebben hier (naar mijn persoonlijke mening) wel een erg goed leven. Ze moeten vaak (afhankelijk van de periode en het klimaat) hard werken maar krijgen hier tegenover wel op de rustige (winter) momenten veel rust, staan continu buiten op weiden zo groot als een Belgisch dorp of groter. Daarnaast gaan ze vaak wel 'vroeg' op pensioen, ook al zijn ze nog erg goed, vaak als ze 15 of 16 zijn mogen ze gewoon op rust gaan.

Ik verschoot hier zelf van in het begin, hoe vroeg ze al beginnen hier met hun paarden. Maar dan bleek dat dat de normale gang van zaken in Zweden ook zou zijn.
Dus, wat is jullie mening? Waarop baseren jullie je mening?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 11:12 

Ik ben ook al redelijk vroeg bezig met de veulens. Ze komen iedere dag wel "in de hand". Tussen aanhalingstekens, want ik heb geen vast schema. Ik zoek altijd het evenwicht tussen twee uitersten. Een veulen moet je niet overbelasten door er iedere dag een halfuur mee bezig te willen zijn. Dat kan ook gewoon niet, want mentaal is het beestje daar nog niet toe in staat. Maar enkel om de twee maanden eens een halster aan, aai over de bol en voetjes optillen, nee, dat ook niet. In de hand nemen is voor mij gewoon een heel ruim begrip. Mensen zien, een halster aan om naar stal te gaan, aanrakingen over het hele lijf,... dat valt daar voor mij ook onder.
Ik heb tot nu toe hier geen probleempaarden mee ontwikkeld die te mensgericht zijn. Integendeel, het enige paard dat als veulen zijn iets minder aandacht heeft gekregen door omstandigheden (Mon Ami) is het enige paard waar ik het moeilijker mee heb nu in de opvoeding. Met veel geduld lukt het wel, maar het loopt niet van een leien dakje.
Maar je hebt zat paarden die tot hun derde in de opfok lopen en gewoon brave paarden zijn. Ik denk dat er dus op dit gebied geen goede of slechte manier is, zo lang er geen 'te' voor staat. Dit hangt echt af van paard tot paard, maar ook van mens tot mens. Ik heb gewoon graag een paard dat in zijn jonge leven al wat gezien heeft.

Voor het echte opleren vind ik twee jaar veel te vroeg. Ik denk dat 3 jaar nog altijd als minimum wordt aangehouden en dat heeft echt wel een reden. Hier wachten we zelfs tot ze vier jaar zijn. Ze zijn dan niet alleen lichamelijk gegroeid, maar ook mentaal zijn het ineens meer volwassen paarden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 11:33 

ik heb altijd geleerd om zolang het veulen bij moederis om dan ook het veulen te handelen, aaien halster meelopen dan waneer het gespeend word tot 2 jaar in de opfok, de basis hebben ze dan al gehad,
dan van af twee weer beginnen met de basis, 2,5 longeren , langs de weg stappen zadel erop en met 3 pas echt eropzitten..

ik heb een pony was 2,5 en hij kon niks was twee weken er voor pas gecastreerd...
we hebben hem moeten leren borstelen, voetje geven eigenlijk alles hij is nu 4 geweest en de basis met rijden kan hij nu verder....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 12:16 

Ik heb er zelf geen ervaring mee.. maar wat ik wel begrepen heb is dat de rug pas vanaf pakweg 3 jaar oud ontwikkeld en sterk genoeg zijn (iets met kraakbeen) om stelselmatiger gewicht op de rug te kunnen dragen. Begin je eerder dan vergroot je de kans op rugproblemen op latere leeftijd.. Of dit wetenschappelijk bewezen is, of iets is dat alleen uit ervaringen blijkt, zou ik niet weten. Zelf zou ik het risico niet nemen en er niet voor kiezen, maar als het niet je eigen paard betreft heb je er meestal weinig over te zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 14:12 

Ik zou persoonlijk vanaf veulen er gewoon af en toe wat rond bezig zijn om het te wennen aan mensen. Gewoon inderdaad eens een aai als je voorbij komt, in de buurt iets gaan doen dat het je bezig ziet, een halster leren kennen en voetjes af en toe opheffen en over de lange tijd leren om kleine stukjes mee te wandelen (geen wandelingen, gewoon korte stukjes). Tussen 3 en 4 zou ik dan beginnen met wat vrijheidstraining ofzo. Dat weet ik niet precies. Het echte opleren zou ik persoonlijk met wachten tot 4 jaar voor fysieke redenen.

Maar in zo een ranches is het vaak dat ze beginnen met opleren vanaf 2 jaar en er al opzitten om 2,5 jaar. Ik denk maar aan vb. Amerikaanse ranches en de Quarters. Ik denk dat het bij ranches eerder om gewoonte en het feit dat het voor hen te duur is om de paarden langer te laten niets doen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 16:04 

ja 2,5 of met 3 ineens binnen twee maanden in de sport te moeten lopen...
begin met 3 maar neem je tijd , om je pony/paard alles te laten verwerken en spieren op te bouwen...

zie wel eens op marktplaats een pony van net 3 jaar twee maanden onder het zadel en flink naar beneden getrokken( handen laag en breed)..
of heeft al bb springen gedaan..
sorry maar dat gaat me te snel...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 20:58 
Moderator

Afbeelding
Groeischijven bij het paard.

Het borstelen, voetjes geven, halster om, meewandelen durf ik niet te zeggen wanneer ik daarmee ben begonnen. Het was iig af en toe en dan niet langer als 5 minuten. Behalve natuurlijk toen we tot buiten de weg konden wandelen, toen iets langer. Maar denk dat Itje toen al rond de 2,5-3 jaar was. En echt beleren pas rond zijn 5e, maar grotendeels pas vaker met 5,5 (z'n eerste weekendcursus). Hij is nu 6 en we maken op de zondag stapritjes door het bos achter Vala aan. Soms 2-3 weken niks. En het laat beginnen en rustig aandoen bevalt mij heel goed. Maar ik merk dan ook heel goed dat hij mentaal nog volop aan het groeien is en dit tempo daar goed bij past. Met meer tijd doordeweeks is er natuurlijk kans dat ook dat sneller gaat en we dan nu al verder waren qua inrijden.

Maar sowieso ben ik de IJslander wereld gewend, inrijden vanaf 5 jaar is heel normaal bij iedereen die ik ken. Persoonlijk zou ik ook niet in mijn hoofd halen om met 3-4 jaar een paard te gaan inrijden. Welk ras dan ook, puur omdat ik het liever langzaam aan doe en dan langer ervan kan profiteren.

Wat jij vertelt over het werk daar, ze beginnen vroeg maar rustige perioden tussendoor en vroeg op pensioen. Het vroeg beginnen is mijn ding niet, maar in combi met de rustige periode en vroeg pensioen kan ik er wel inkomen. Het is beetje wat ik zelf doe, maar dan andersom. Itje heeft nu veel rust en laat begonnen, tussendoor ook zo de rustige periodes (meer door m'n studie dan bewust gekozen), maar -hopelijk- wel veel later met pensioen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2012 22:09 

Het maakt al een heleboel verschil hoe het veulen opgroeit.
Groeit het op in de opfok of zoals ik het doe in mijn eigen kudde.

Veulens leer ik de een paar dingen;
Vast staan,dat ik overal mag aaien,voetje's geven.

Zodra ik met moeders ga rijden krijgt het voor de lol al eens een shabrakje op,hoofdstel om het oor,zo kan je vroeg al kleine dingen leren waar je later profijt van hebt maar wat voor het veulen geestelijk/lichamelijk niet belastend is.

Zodra het afgespeend is en bij mij gewoon in de kudde mee loopt kan het al mee lopen aan een touw,is het al bepaalde situatie's gewend zoals bv hek open doen en dat ze daar niet vreemd van op kijken.

Pas met 2,5 a 3jr ga ik longeren.
Met 3- 3,5jr ga ik er meestal pas op.
Van het voorjaar beleren en erop en dan de winter een rustpauze want dan kan ik meestal toch niet rijden.

Bevalt mij wel zoals ik het nu doe,geen paarden gehad met vroegtijdige slijtage oid.
En ze gaan met pensioen zodra een paard achteruit gaat of op een andere manier dat aangeeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2012 08:16 

Ik dacht ook altijd dat er een 'fysieke' reden was om later te beginnen.
Deze paarden staan wel hun hele leven in kuddes van 3 tot 12 paarden, afhankelijk van de grootte van het weiland. Maar zowiezo zijn deze weilanden gigantisch naar onze normen puur alleen al omdat ze hier nog plek voor weiland hebben.

De paarden moeten natuurlijk niet 'presteren' op de manier die wij gewend zijn. Ze lopen aan een losse teugel en moeten eerder leren 'spinnen', poorten open dichtdoen, vee leren drijven, ...

Ik zou toch denken dat het niet zo 'verkeerd' kan zijn als het hier meer de norm is (lees wel: voor de musterpaarden)? Of ben ik daar dan helemaal verkeerd in?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2012 09:54 

Ik vind dat juist veel belastender dan wat wij doen. Het gaat toch vaak gepaard met ongelijke ondergrond, korte draaien, onverwachte bewegingen etc etc. Lijkt mij toch een grotere aanslag op pezen en gewrichten? Maar goed, ik ken de exacte werkwijze van daar niet. Je zou er al echt bij moeten zijn voordat je iets nuttig kan zeggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2012 12:11 

De mate van belasting, daar draait het in mijn optiek om. Het is imo net zo schadelijk om een 2-jarig paard te berijden, als dat een 3,5 jarige een L-dressuur en springproef kan lopen.

En daarnaast, we moeten niet vergeten dat wij hier onze paarden als luxe hobby kunnen exploiteren. Bij Eva zijn paarden gewoon een productiemiddel. En net zoals hier in NL een melkkoe na 8 jaar afgeschreven is, is daar een werkpaard met 15 jaar afgeschreven. Dat paard kan nog makkelijk 30 jaar worden, en die melkkoe kan makkelijk 16 worden. Allemaal feiten. Toch zijn het beiden productiemiddelen, en worden die andere ingezet en gebruikt. Ik zit daar niet zo mee :)

Mijn persoonlijke tactiek : eerste half jaar is basis opvoeding. Dus vaststaan, voeten geven, enge dingen ervaren, netjes meelopen etc. etc. Daarna ergens tussen de 2 en 3 jaar lekker lanterfanten in het land. Wel elke 2 maanden mens contact (voeren, smid, DA, anderszins) = onderhouden van de basis kennis. En dan oppakken. Afhankelijk van hoe het dier fysiek en geestelijk eraan toe is. En als dat betekent dat er op 2,5 jarige leeftijd al een zadel op ligt, boeit me niet. Net zoals het me niet boeit dat er 'pas' op 4 jaar een zadel op ligt. Een ieder past het toe zoals hem/haar goeddunkt.

Een groot voordeel is wel dat bij Eva de paarden veel meer vrije beweging hebben. Wellicht krijgen ze niet het meest uitgebalanceerdste voer, maar ze lopen wel veel buiten, ondergaan de diverse weersomstandigheden, en lopen veel. Daar krijgt een paard een goede basisconditie van, geharde pezen, goed achterhandgebruik etc. etc. Dat kun je niet vergelijken met een paard wat hier in NL elke winter in een loopstal van 8x10 met nog eens 10 vriendjes staat. Dat paard hier in NL wordt mss pas op zijn 4e ingereden, maar is wellicht veel zwakker dan dat paard bij Eva op de wei.

(even gegeneraliseerd overal)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 okt 2012 18:13 

Ik ken ook wel een aantal mensen die rond 2,5 a 3 jaar beleren (in het voorjaar van het jaar dat ze 3 zijn/worden), dwz longeren, zadelmak maken, erop, sturen, voorwaarts en rem. En dan daarna nog een jaar op het land zetten voordat ze er wat intensiever mee bezig gaan. Het is net wat Maya zegt: dat lijkt me beter dan een 4-jarige die elke dag op bv M-niveau intensief bereden wordt. En het hangt ook heel erg van het paard af denk ik.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 nov 2012 13:36 

Dankje iedereen voor de reacties.

@ Maya: heel erg boeiend je uitleg, ik kan me er wel helemaal in vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 nov 2012 17:10 

Ik probeer altijd veulens te leren om aan het halster te lopen, halster op en af (over de oren) borstelen en voetjes geven. Echter bij Frana is dit totaal mislukt ivm zwangerschappen en toch wel risico's van met jonge veulens werken. Daarom hebben wij er voor gekozen om haar met 2 al naar een gewone stal te halen. Ze doet nu niks maar komt op het moment wel iedere dag even in de hand qua meelopen aan het touw etc en de hoefsmid komt er regelmatig bij. Verder begin ik pas met 3 met klaar maken voor de keuring of inrijden. De winter erop gaat ze op rust en dan pak ik ze weer op. Zo hebben ze fysiek en geestelijk de kans om bij te komen en is het voor mij ook makkelijker om ze aan de gang te houden omdat ik het in de winter altijd een gepruts vind...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 nov 2012 17:32 

Ik heb Cai (2007) pas dit jaar zadelmak gemaakt, die was verder gewoon braaf, en heeft 3.5 jaar in de opfok gestaan. Hij kan alles, voetjes geven, luisteren (ik heb hem nog nooit hoeven corrigeren) en is een onwijs braaf paard in de omgang.

Laat ze lekker paard zijn en genieten van het onbezorgde leventje....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 00:49 

@ Shanna: het gaat ook niet over paarden opleren in België/Nederland maar in Australië. Daar kunnen ze ook lekker paard zijn en genieten maar net iets korter.. Zelf zou ik het in België ook niet zo doen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 10:11 

De anatomie van een paard in Australië is hetzelfde als van een paard in België. De groeischijven groeien daar 'down under' niet sneller dicht.
Een paard op 2 jaar inrijden is gewoon te vroeg. 'Ja maar, daar zijn het werkpaarden en geen luxeobjecten' is gewoon een excuus. ;)
Over de waarde van dat excuus wil ik mij niet uitspreken, daarvoor weet ik te weinig over het hoe en waarom.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 10:27 

Interessant weerwoord Kristien, ik ga het toch proberen ;D Mag ik vragen : ben jij dan ook tegen de zuivelindustrie? Of de voedselindustrie? Met de gewone fokkerij van legio dieren. Allemaal sectoren waarin er dingen gebeuren die niet 100 % optimaal zijn voor het betrokken dier / goed / product (aka plant of grond igv geen dier).

Feitelijk heb je gelijk, het is niet goed voor het dier op zich, jong belast worden. Maar hoort dat niet gewoon bij het feit dat het een productiemiddel is? En dat niet alles in het leven goed kan zijn. Middelbare scholieren bijvoorbeeld, die moeten allemaal al tussen 7 en 8 uit hun nest voor richting school. Funest voor hun biologische ritme, waarvoor wetenschappelijk bewezen is dat ze slechter functioneren op dat vroege tijdstip. Toch moeten al die kindertjes vroeg hun nest uit, om hun voor te bereiden op het latere werkleven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 10:32 

Het feit dat je voor jezelf kiest om een paard niet met twee te beleren moet je zelf weten, dat betekent niet dat je dan direct tegen alles moet zijn.... Je moet immers plezier van een dier kunnen hebben die van jouzelf en jij dus zelf baas over bent.

Over andere dieren gefokt voor zuivelindustrie of vlees industrie heb je al particulier niet veel invloed, behalve in je eigen huishouden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 13:10 
Moderator

Tegen de vlees en/of zuivelindustrie heb je inderdaad weinig te zeggen, dat is gericht op de economie. Ik heb mijn paard voor mijn eigen ontspanning... dan vind ik dat ik met hem rekening moet houden. Dus niet te vroeg gaan belasten, want hij MOET niks voor een ander. Een koe of varken in zo'n bedrijf moet wel ergens aan voldoen. Optimaal? Vast niet! Zou ik het anders willen zien? Natuurlijk, maar niet als dat gewoon niet haalbaar is. Maar over mijn paard zal niemand zeggen dat het te lang duurt en er omzet verdwijnt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 13:51 

Klopt, je hebt geen invloed, maar je hebt ongetwijfeld een mening. Want die heeft men ook over hoe anderen met hun paarden omgaan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 16:26 
Moderator

Iedereen heeft een mening, dat is wel zo gezond en maakt topics als deze boeiend.
Maar die groeischijven zijn een feit, voor een paard hier en aan de andere kant van de wereld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2012 16:35 

Klopt, maar zoals ik aangeef : heeft dat ook niet te maken met het feit dat het een productiemiddel is, en er daarom anders mee omgegaan wordt? Wat uiteindelijk ook de beginvraag van dit topic was.

De vraag was ook niet hoe / wat / wanneer wij gaan inrijden / beleren. Maar meer over hoe het er daar aan toegaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 00:26 

Interessante discussie hier.

Kristien, ik volg je helemaal ivm de groeischijven die overal ter wereld hetzelfde groeien etc. Maar kun jij mij zeggen of dit nefaste gevolgen heeft naar later toe? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Want als het paarden heel snel 'onbruikbaar' zou maken, zouden ze hier in Australië toch ook een jaar langer wachten, toch? Al de paarden die ik hier zie, zien er erg goed uit, willen werken voor hun baasje en vertonen precies minder 'mankementjes' als wij toch wel zien in België/Nederland (wbt peesontstekingen etc) Toch is het werk op zich wel erg zwaar. Maar dit gaat misschien te veel naast de kwestie!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 00:38 
Moderator

Bedenk ook dat oude gewoontes soms ernstig vastroesten.... als het zo goed gaat, is er weinig aanleiding om die gewoonte te wijzigen. Het scheelt waarschijnlijk ook wel dat ze periodes van rust hebben tussendoor. Maar vroeg beleren is in mijn ogen iets waar op latere leeftijd tegenaan kan worden gelopen. Maar de pensioenleeftijd ligt daar ook redelijk vast toch?

Ik heb persoonlijk wel het idee dat later en rustiger beleren loont. Dat je langer van je paard kunt genieten op bepaald niveau voor ze echt op pensioen moeten. Alle nare ongelukken die niks te maken hebben met te vroeg beleren daargelaten natuurlijk ;)

Peesontstekingen hebben denk minder te maken met de jonge leeftijd van inrijden, maar meer met de manier van houden. Qua ondergrond en terrein zullen ze daar denk gezondere pezen ontwikkelen als het gemiddelde paard hier 12 op 24 in een stalletje bijvoorbeeld.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur