Paardenforum Cavaletti

Het is nu 15 aug 2018 22:18

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 11:09 

Daarom dat ik ook geen waarde oordeel durf uitspreken. Ik ken de situatie daar gewoon te slecht om dat te kunnen doen.
Misschien selecteren ze daar sowieso al de sterkere paarden? Dat er 20 paarden ingereden worden, 7 kunnen na twee jaar absoluut niet meer, vertonen fysieke mankementen en verdwijnen (verkoop, slacht, ....?). Dan hebben ze nog 13 paarden die gebruikt kunnen worden.
Of een afvalrace doorheen de jaren? Ik kan me voorstellen dat in een land als Australië 1 paard meer of minder niet uitmaakt?
Of misschien mankeren de paarden wel "iets", maar zijn het zulke bikkels dat ze gewoon doorgaan?
Of paarden met het meest mensgerichte karakter selecteren? Zo van die bokken die toch nooit klagen. ;)

Ik zeg ook niet dat paarden die op 2 worden ingereden, meteen spontaan dood neervallen of de tien jaar niet halen. Maar zoals Maya al zegt, ze zijn eerder afgeschreven. Op 15 jaar al een oud paard dat met pensioen moet.
Uiteraard hier weer de vraag, is dat slecht? Bwah, in mijn ogen enkel jammer. Omdat 2 jaar nog echt een kleuter is, zowel fysiek, maar ook mentaal.
En je het paard sowieso overvraagt volgens mij. Dit is grensoverschrijdend, heeft niets met Australië te maken. De Jongepaardenproeven in België vind ik ook van de zotte. Een 5-jarige die over 1m hoge, ruime, technische hindernissen gejaagd wordt (finale 1.10m). Een zevenjarige die al over 1.20m moet (finale 1.30m). Ik vind het ook niet leuk om naar te kijken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 14:55 

aan de hand meelopen heb ik geen problemen mee op jonge leeftijd.
Net zoals het noodzakelijke contact (stilstaan, stalwennen, voetjes geven etc).

Maar werken ermee? Absoluut niet voor de leeftijd van 4 jaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 nov 2012 02:09 

Merci Kristien en iedereen anders voor jullie opinie!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 nov 2012 12:42 

evaroosje schreef:
Interessante discussie hier.

Kristien, ik volg je helemaal ivm de groeischijven die overal ter wereld hetzelfde groeien etc. Maar kun jij mij zeggen of dit nefaste gevolgen heeft naar later toe? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Natuurlijk heeft dat effect. Kijk maar eens naar de winnaars op hengsten keuringen of 3-jarige keuringen. Hoe vaak zie je die na hun ere rondje nog terug in de ring? Die zijn kuisverrot.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 nov 2012 03:21 

Shanna schreef:
evaroosje schreef:
Interessante discussie hier.

Kristien, ik volg je helemaal ivm de groeischijven die overal ter wereld hetzelfde groeien etc. Maar kun jij mij zeggen of dit nefaste gevolgen heeft naar later toe? Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Natuurlijk heeft dat effect. Kijk maar eens naar de winnaars op hengsten keuringen of 3-jarige keuringen. Hoe vaak zie je die na hun ere rondje nog terug in de ring? Die zijn kuisverrot.

Ja natuurlijk zal het wel een effect hebben. Ik vraag mij gewoon af in welke mate ?! De paarden hier zijn namelijk niet 'kuisverrot'.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 11:45 

Dat plaatje van Brenda vind ik altijd een mooie. Het feit is dat een paard op die leeftijd nog gewoon niet volgroeid is, en dat intsieve belasting een negatief effect kan hebben. Het is niet voor niets dat ze met 15 al met pensioen gaat, terwijl ze veel langer mee gaan. Het zou dan ook absoluut niet mijn keuze zijn. Maar er wordt blijkbaar anders naar paarden gekeken dan hier. Wij hebben de luxe om het als luxe middel te zien, de paarden zijn geen werkpaarden meer, ze zijn niet meer `perse nodig om brood op de plank te krijgen, dat is daar misschien wel anders. Neemt niet weg dat ik het slechter vind, maar ik kan het opzich wel begrijpen, net als idd melkvee hier wordt geexploiteerd op die manier. In Kameroen heb ik ook wel eens gastjes zien langskomen die reden om een veulen dat nog geen half jaar was... ik kan daar echt om kotsen, maar ze weten daar niet anders (helaas). Een dier is daar een dier, niets waard, enkel om een beetje lol van te hebben, maar verder is het voornamelijk een voedsel bron.

Ik heb mijn paard voor de lol, en de bedoeling dat ze niet met haar 15e al kapot is. En ik heb haar niet om te rijden. Wel ben ik (helaas) redelijk vroeg met haar begonnen, wat mogelijk negatieve gevolgen kan hebben op latere leeftijd. Ik heb haar rond de 1.5 / 2 jaar al eens gelongeerd. En ik zat er voordat ze 3 was op. Niet heel intensief, maar ik deed het wel. Achteraf had ik liever langer verwacht, helaas was het niet de ideale situatie, ook omdat de eigenaar anders gewend was (2.5 beleren ook, liefst eerst voor de wagen). Met een ander paard zou ik het anders doen. Meer de tijd geven. Met de kennis die ik nu heb wat betreft de groeischijven etc :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 14:55 

Goldenlady schreef:
Ik heb mijn paard voor de lol, en de bedoeling dat ze niet met haar 15e al kapot is.

Paarden zijn hier inderdaad (in de cattlefarms) om te werken. Ze gaan op hun 15e op pensioen maar niet omdat ze 'kapot' zijn, gewoon omdat ze dan een leeftijd hebben bereikt waarop ze niet meer moeten werken as in musteren. Peachy, paard dat hier net op pensioen is gegaan, wordt niet meer gebruikt om te musteren maar zal nog wel bereden eens worden voor een kindje in de familie of vorig weekend om een koets te trekken voor een trouw maar niet meer als dat.
Peachy heb ik een 2 maand geleden nog gereden en mee gaan musteren en zij kan nog even vlot mee als al de rest, het 'hoeft' gewoon niet meer van de eigenaren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 nov 2012 15:27 

Interessante discussie.

Ik denk dat het in Australië idd ook wel meespeelt dat ze gewoonweg plek hebben. Paard is 15, heeft z'n dienstjaren gedaan en ja hij is nog goed, maar er staat al een jongere generatie klaar dus who cares dat dat paard de rest van z'n leven als decoratie dient en af en toe een kind blij maakt.

Hier is er vaak toch minder plaats of kost het toch wat om een paard te onderhouden. Dus willen we wel graag dat paardlief 'iets' opbrengt, ook de recreatieruiter houdt van z'n zondagse ritjes. En als je geen hectaren grond en bijhorende geldboom hebt dan is het wel fijn dat dat ene paard dat je hebt lang en gezond meegaat.
Nu denk ik persoonlijk wel dat het inrijden op jonge leeftijd niet persé nefast hoeft te zijn voor de paarden die hun leven als zondagspaard gaan slijten. Jong inrijden en dan gelijk intensief de sport in is misschien minder opportuun.

En bij velen is het idd ook nog 'gewoonte' of moeten ze snel klaar zijn voor de sport.
In de westernsport worden 2 jarigen in sneltempo klaargestoomd voor de futurity's. Op 6 jaar zijn ze 'oud' en in het beste geval goed voor bosritjes. Maar maakt niet uit, ze hebben hun geld al opgebracht.
In de draf-en rensport worden ze op 18maanden opgeleerd zodat ze tussen 2 en 3 hun eerste koersen kunnen lopen. Het is idd wel zo dat ze op die leeftijd het snelst zijn, daarna worden ze sterker maar minder snel.
Uitgekoerste paarden die goed zijn beginnen rond hun 6de een 2de leven als dekhengst/fokmerrie, iets minder goed maar nog wel gezonde gaan door voor recreatiepaard.. De 'snelle' periode is dan voorbij. Als je echter ziet hoeveel uitval er is bij de koerspaarden (voor, tijdens en na de koerscarriere) dan merk je wel dat het een keiharde wereld is.

Waar ik vroeger reed werden de paarden (Friezen) ook op 2 opgeleerd, voor de kar. Op 3 jarige leeftijd gingen ze onder het zadel.
Was ook 'gewoonte'.

2 vind ik wel heel vroeg om te beginnen, ok voor de kar is minder belastend maar dan nog. 5 vind ik dan weer wat laat. Ja de groeischijven zijn dan nog niet allemaal gesloten maar het is nu ook niet zo dat ze tot die tijd niks kunnen. Beweging speelt idd een belangrijke rol. En het is al onderzocht welke beweging nodig is. Geen beweging en beetje suf in de weide vet staan worden is niet beter dan gecontroleerde regelmatige lichte beweging. Intensieve beweging en belasting zijn dan weer niet zo goed in de groeifase.
Ijslanders (en vroeger ook haflingers) worden traditioneel later beleerd. Maar van oorsprong lopen die in wat ruigere gebieden en zorgen zo zelf wel voor hun beweging. Niet te vergelijken met een vlak lapje grond waar ze hier vaak op gehouden worden.
Geldt trouwens ook wel voor andere rassen. Volgens mij is staan suffen op een vlakke overvloedige weide (zoals we in de lage landen nu eenmaal hebben) niet beter dan toch al een beetje aan gymnastiek doen.

Iemand vergeleek het hier met tieners. Wel, kinderen van 12 jaar zijn ook bijlange nog niet volgroeid en toch moeten ze allemaal op sport (al is het maar de minimale gymlessen op school) want dat is gezonder dan op de bank tv kijken. Wel, volgens mij geldt dat ook voor paarden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2012 17:32 

Goldenlady schreef:
In Kameroen heb ik ook wel eens gastjes zien langskomen die reden om een veulen dat nog geen half jaar was... ik kan daar echt om kotsen, maar ze weten daar niet anders (helaas). Een dier is daar een dier, niets waard, enkel om een beetje lol van te hebben, maar verder is het voornamelijk een voedsel bron.

Ik ben het daar mee eens hoor, maar vind dat toch wel erg hypocriet hoe wij daar soms over denken (absoluut niet persoonlijk naar jou hoor, maar in het algemeen en jij schrijft het hier zo mooi dat ik dit ff quote). Maar kijk naar hoe wij kippen, varkens en koeien houden en daar is iedereen wel oke mee, dat eten we lekker op. Waarmee ik wil zeggen: hier is een dier vaak ook slechts een dier en niks waard. Want wat is het verschil tussen een paard, een kip en een koe? Kunnen we hier in NL ook om een plofkip kotsen of eten we die lekker op met zn allen? Zelfde principe, ander beest.

En ik vraag me ook af.. Als één jaar later inrijden echt zo'n wezenlijk verschil zou maken, zouden ze daar toch wel achter zijn gekomen en dit doen (gezien ze ook na hun 15e gewoon op pensioen gaan ipv afgemaakt worden, ruimte lijkt niet het gebrek dus een jaartje extra laten lopen zou dan ook prima kunnen). Dat zou dan ook economisch voordeel opleveren, hoe langer een paard meegaat hoe beter voor die lui. Of is het gewoon dat ze na hun 15e te traag worden voor mustering?

Buiten dat, zou de manier van opgroeien ook niet belangrijk zijn? Hier lopen paarden op grasveldjes van 1ha, daar in natuurgebieden vol rotsen, rivieren, etc etc. Tuurlijk doet dat niets af aan Idinns plaatje, maar zou dat de beestjes niet al iets sterker maken op een bepaalde manier? Is maar een gedachte hoor, weet niet of er iets van klopt maar sommige mensen brengen hun paard daarom toch ook naar een opfok ver weg met heuvels, andere ondergronden enz., omdat ze daar sterker van worden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2012 17:58 

Ik zou willen dat koeien en kippen ook anders gehouden zouden worden. In het algemeen dat we beter omgaan met dieren. Een vriendin van me heeft als vakantiewerk bij een slagerij gewerkt en iedere avond wordt het niet-verkochte vlees weggegooid. Dat zijn tonnen en tonnen en tonnen dieren die "voor niets" gedood zijn.

Maar kunnen we die tendens nog omdraaien? Mensen huiveren voor verandering, kunnen we nog terug?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 nov 2012 19:20 
Moderator

Dat laatste punt, daar doelde ik al keer op geloof ik... dat is ook een groot verschil inderdaad. En hier zal een paard dat later ingereden wordt naar mijn idee ook grotere kans hebben om langer mee te gaan. Maar hoe dan ook wordt een ouder paard langzamer, denk dat de pensioenleeftijd van 15 jaar daar ook mee te maken heeft. En als vroeg beginnen dan geen verschil maakt of ze die leeftijd halen. Waarom niet? Plus ze daar door manier van houden meer gehard zijn inderdaad.

Ik zou ook willen dat kippen en koeien anders gehouden worden. Echter is dat een bedrijfssector waar je weinig aan doet. Daar is het afwegen van economische aspecten tegen welzijn van het dier. En aangezien ik momenteel al amper geld heb voor een kilo plofkip, kan ik ook niet een steentje bijdrage door enkel biologisch vlees bij de boer te halen. Daarentegen eet ik niet veel vlees en doe ik met een kilo kip of gehakt zo 3 maanden. Beter iets dan niets. Maar beetje offtopic zo :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 2 uur