Paardenforum Cavaletti

Het is nu 16 sep 2019 06:26

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 16:38 

Hoi allemaal,

Ik heb een jaarling van nu 1 jaar en 4 maanden. Ik doe best wel veel met haar en ik vroeg me af of dit slecht is. Ik heb haar gekocht toen ze 1 was. toen werd er heel af en toe mee gelopen, voetjes geven halstertje omdoen enz. Ze staat bij mij in een kudde van 6 paarden met de leeftijden van 2 t/m 19 jaar. 's nachts staat ze op stal met 3 paarden uit de kudde. In het begin deed ik maar weinig met dr. vooral lekker borsteltje eroverheen en beter leren voetjes optillen. maar de laatste tijd ben ik ook al bezig met trucjes leren (nee schudden, voetje geven, achteruit lopen) en wandel ik ook al stukken op de weg. Ze is ontzettend lief en mak, zelfs een tractor vind ze niet eng (nooit gevonden ook). het lijkt ook wel alsof ze de aandacht heerlijk vind, want ze komt altijd al naar het hek en wandelt gewoon met me mee. Verder wil ik het hier wel bij laten en haar pas echt longeren en beleren op 2,5/3 jaar.

Wat denken jullie, is dit goed, of moet ik het iets rustiger aan doen. Heeft iemand nog tips ?
Alvast bedankt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 17:23 

Tja, persoonlijk zou ik er nog niet zoveel mee doen, maar haar lekker paard laten in de wei. Ik heb mijn paard gekocht toen ze 2 jaar was en heb er tot ze 3 was zo goed als niks mee gedaan. Uiteraard wel eens de wei uit gehaald voor de hoefsmid e.d. maar verder heeft ze gewoon lekker in de wei gestaan met een groep andere paarden. Ik vond het niet nodig om dat jaar al van alles met haar te gaan doen, als ze ouder zijn wordt er nog genoeg van ze gevraagd...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 17:44 

Wat kunnen de gevolgen zijn als ze teveel gepakt worden?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 nov 2012 21:12 

Vrijheidsdressuur is intensief voor een paard.
Niet alleen fysiek moet een paard er klaar voor zijn, maar ook mentaal. Een jaarling heeft nog maar een kort concentratievermogen.
Wat kan er gebeuren? Dat het paard een afkeer krijgt van werk. Als je een paard mentaal overvraagt verliest hij de zin om uberhaupt iets voor je te doen.
Het gevaar bij vriendelijke paarden die snel alles oppakken is dat je snel overvraagt. Een sensibel paard geeft veel duidelijker grenzen aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 nov 2012 20:04 

Ik stoor me er altijd aan als mensen vol trots zeggen: "Mijn paard is 1 of 2 en is niet bang voor een trekker!!!"

Een paard dat zo jong is MAG nog echt wel bang zijn voor een trekker oid. Als een paard dat niet is dan doe je er gewoon heel erg veel mee. Dat zijn allemaal zaken voor later!

Je moet het doen op het tempo van het paard en dat betekent niet dat ze met 1,5 al verkeersmak moeten zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 nov 2012 17:27 

Uhm sorry hoor je hoeft niet gelijk zo uit te vallen. Ik maak me zelfs een beetje zorgen dat ze nergens bang voor is. Want zelfs de eerste keer dat ik met haar ging wandelen schrok ze er niet van. Ik ben er niet bepaald trots op hoor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2012 14:16 

Het is toch ook niet verschrikkelijk erg als ze al wat dingen gewend zijn ?!

Pas op ik ben wel voor ze lekker 'veulen' te laten zijn hoor en er niet te veel mee te doen maar ze af en toe eens laten wennen, voetjes oppakken etc, kan toch niet zo verschrikkelijk veel kwaad?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2012 19:55 

Ja ik ook wel, pak haar ook alleen af en toe om te poetsen of stukje wandelen. vanaf volgende week kan ik ook alleen nog maar in het weekend, omdat ik dan op kamers zit

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 nov 2012 22:45 

Mijn veulen is ook niet bang voor verkeer. Toen ze klein was zijn ze steeds langs de weg naar het land gebracht.

Ze staat nu gewoon bij de andere in een inloopstal. Vaststaan, poetsen en voetjes geven kent ze allemaal. Dit is de basis. Ze wordt ongeveer 1x per week gepoetst.

Als ze straks 2,5/3 jaar is dan wordt ze langzaam opgepakt (longeersingel erop, lange lijnen en wandelen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 nov 2012 15:02 

Er zijn heel veel mensen die het wel belangrijk vinden dat hun jaarling nergens bang voor is.

Ben alleen maar blij dat dat voor jou niet geld, maar dan nog: Vraag geen dingen van je paardje die niet bij de leeftijd horen en verwacht dat ook niet van je paardje!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 nov 2012 16:12 

:) nee ik zal het wat rustiger aan doen, bedankt voor de tips

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 nov 2012 16:48 

EetjeLelie schreef:
Een paard dat zo jong is MAG nog echt wel bang zijn voor een trekker oid. Als een paard dat niet is dan doe je er gewoon heel erg veel mee. Dat zijn allemaal zaken voor later!

Dat hoeft dat niet altijd te betekenen. Het ene paard is nu eenmaal makkelijker als het ander.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 nov 2012 21:25 

Ja tuurlijk! Maar over het algemeen vind een jaarling een trekker nog wel erg spannend en eng en dat mag ook!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 01:00 

Shanna schreef:
EetjeLelie schreef:

Dat hoeft dat niet altijd te betekenen. Het ene paard is nu eenmaal makkelijker als het ander.

Of het is geboren op een stal en ziet die dingen dagelijks. Vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat je je dan daaraan stoort. Hangt allemaal af van hoe hij is opgegroeid. Ik vind het dus eerder een tekortkoming als je je veulen of jaarling zo houdt dat hij nooit niks anders dan een ander paard en wat mensen ziet. Juist staan in een omgeving waar geregeld wat gebeurd, zoals langs een autoweg, een akkerbouwland, een spoorlijn, etc etc is heel nuttig om spelenderwijs en onopvallend aan dingen te laten wennen, veilig bij moeders of andere speelmaatjes.

We moeten er ook niet te spastisch mee omgaan van oeh, allemaal enge dingen, dat is juist nadelig als hij beleerd gaat worden, want dan is het werken nieuw, de drukkere omgeving, en krijgt hij veel meer tegelijk binnen, en of dat nou zo goed is? Als hij dat juist op jonge leeftijd allemaal al meemaakt is het werken met een ruiter maar 1 nieuw ding tegelijk

Verder sluit ik me bij Kristien aan over haar post van aandachtspanne en risico tot overvragen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 10:55 

Ik stoor me aan baasjes die vol trots zeggen dat hun jaarling nergens bang voor is. Dan word er over het algemeen te veel mee gedaan.
Begrijp me niet verkeerd; ik heb met Oogje als veulen, jaarling en twenter ook langs de weg gelopen zodat hij niet als 3-jarige voor het eerst van zijn leven een auto of trekker zou zien. Maar hij was er als veulen en jaarling wel bangig voor én dat mag van mij ook! Maar ik heb hem niet elke dag uit het land geplukt om te gaan wandelen. Dat vind ik te veel!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 11:08 

Nee, dat klopt gewoon niet. Dat zodra een jaarling nergens bang voor is, er gelijk veel te veel mee gedaan wordt. Dat is toch een stuk basis opvoeding en de wijze van houden van paarden. Veel heeft ook te maken met karakter, maar vooral ook met vertrouwen in de mens. Als een veulen de eerste maanden samen met zijn moeder geregeld die dingen ziet, zonder dat er elke dag mee gewerkt wordt. Dan bestaat het heel logisch dat hij als jaarling zijnde nergens bang van is. Waarom? Hij heeft alleen maar goede ervaringen meegemaakt, hij kijkt alles van zijn moeder af, die, als het goed is, ook nergens bijzonder op reageert. Weet op wie hij kan vertrouwen en is voldoende zelfverzekerd om al die enge dingen te weerstaan. En dat kan perfect heel geleidelijk en spelenderwijs door ze alleen in wei of paddock te houden waaromheen dingen gebeuren. Dus zonder specifieke training. Daarom is je stelling te kort door de bocht.

Als hij specifiek langs de weg moet wandelen om dat allemaal tegen te komen : dan is hij wellicht te beschut opgegroeid. Tuurlijk mag hij daar best bang van zijn, daar gaat het niet om, en men moet roeien met de riemen die je hebt, maar om dan gelijk te stellen dat paarden die wel op jonge leeftijd braaf zijn, gelijk overvraagd worden gaat me een brug te ver.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 14:45 

Ben ik met Maya eens. Waar ik eerder reed reden de trekkers ook vaak genoeg door de wei, veulentjes kwamen soms in de bak met mama en moesten naast mama op het erf staan als de smid kwam. Ook al was er op het erf een drukte van belang. Heeft niks met wandelen of wat dan ook te maken, maar met de plek waar ze staan. Wandelen werd er nooit mee gedaan en toch waren ze nergens bang voor. En om eerlijk te zijn was ik daar wel blij mee (niet trots op, maar het werkt wel een stuk fijner dan een paard dat van het minste of geringste zich een hoedje schrikt).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 18:39 

Cai is bijna nergens bang voor, en als hij iets eng vind, dan overtuigd hij zichzelf binnen een mum van seconde. En die heeft gewoon 3.5 jaar in de opfok gestaan.
Dus het zit echt in het beestje of niet. Viggo is namelijk voor alles bang. En die vermand zichzelf ook niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 19:56 

oh gelukkig, dan hoef ik me daar tenminste niet druk om te maken

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 19:58 

Ik denk dat het ook een groot stuk in het paard zelf zit. Nu heb ik geen ervaring met veulens, maar ik ben er zeker van datdieren zoals mensen een eigen karakter hebben. En de ene mens is ook was stoerder ingesteld of geruster in gesteld dan een andere. Feit is ook dat omgeving en ervaringen er ook wel met te maken hebben. Onze kat was supersociaal toen we haar haalden als kitten vb. Maar wij krijgen nooit bezoek en zij ziet dus eigenlijk enkel ons altijd. Resultaat: zij is nu enorm bang als ze nog maar een vreemde stem hoort.

Dus veulen zonder schrik = teveel met gedaan? Nee, ik denk het niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 20:02 

Volgens mij heeft ze ook wel spanning, maar laat dit niet merken. wat me wel opvalt is dat ze heel vaak plast tijdens een wandelingetje, is dit normaal?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 20:05 

Doet ze dat altijd of zou het ook willigheid kunnen zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 20:15 

Vooral toen ik haar net had, ze ging ook altijd plassen of poepen als ik haar uit de wei haalde. Laatste tijd plast ze wel minder, maar ik wandel ook minder vaak. Ze doet het namelijk niet op straat hihi

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 20:27 

Volgens mij is het alleen maar goed om ze ook te laten wennen aan vanalles en nog wat.
Gewone basisopvoeding (voetjes, vaststaan etc) en een wandelingetje langs de weg zie ik geen kwaad in, is alleen maar nuttig.
Kunstjes leren vind ik dan weer niet nodig en al zeker niet zo vroeg. Je hoeft er ook niet dagelijks mee bezig te zijn, maar af en toe een beetje kan geen kwaad.

Je moet ze nu idd ook niet ergens beschut wegstoppen. Hier wordt er dan wel niet mee gewandeld maar de veulens worden wel express langs een drukke weg gezet en op jonge leeftijd met moeders beetje over en weer gesleept (trailer/verweiden). Ze moeten er uiteindelijk toch wel aan wennen.

Of het nu door getut op jonge leeftijd komt of door het karakter zelf. Liever een paard dat cool in de kop is dan een zenuwpees die zichzelf (en jou erbij) gratis een hartaanval bezorgd.

Het meest verkeersmakke paard dat ik ooit gereden heb was idd een paard waar als veulen veel mee gewandeld en getut was. Er was echt geen enkele situatie die hem van z'n stuk kon brengen. Opengebroken straat waar ze met kranen bezig waren, druk verkeer, joelende kinderen, honden, schoten vlak bij, zelfs een voorbijdenderende legertank deed hem niets (dat was een oeps momentje, had ergens een verboden toegang bordje gemist denk ik). Een zaligheid om met zo eentje te rijden. Zie niet in wat daar mis mee is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 nov 2012 20:32 

Dankjewel saartje,
Ik hoop ook echt dat het een mak paard wordt/blijft. mijn vorige was wel een zenuwpees en daar werd ik alleen maar gefrustreerd en moedeloos van. ik rijd eigenlijk alleen maar recreatief dus is een mak paardje ideaal voor mij.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 2 uur