Paardenforum Cavaletti

Het is nu 16 sep 2019 06:44

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Is mijn merrie drachtig?
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 11:51 

Hallo,

Toevallig las ik laatst op bokt dat een hengst vanaf 8 maanden vruchtbaar kan zijn en na anderhalfjaar zijn ze zeker vruchtbaar, waardoor ik me toch wel zorgen begon te maken. Mijn pony heeft namelijk bij een bijna 2 jarige hengst gestaan, ik dacht dat dit geen kwaad kon en hij had ook nog geen echte hengstenstreken.
Heb ondertussen de veearts wel gebeld, die zei dat de kans er groot was dat mijn pony drachtig is.
Ze heeft er één maand lang dag en nacht bij gestaan, toen ik er bij was is er niets gebeurd, maar ik weet natuurlijk niet wat er is gebeurd toen ik er niet bij was.
Nu staat ze alweer een maand op een andere stal, waar ze met 3 andere in de wei staat. Het is me opgevallen dat ze zich anders gedraagd, ook is haar buik aan de ene kant dikker en heeft ze een enorme eetlust, wat ze voorheen nooit had. Kan niet liggen aan te weinig eten, want er ligt de hele dag door hooi op de wei en elke avond krijgt ze een schep brok en meer dan genoeg beweging.

Ze is de maand dat ze bij de hengst staat hengstig geweest, deze maand ook weer, dit is wel heel kort achter elkaar geweest. Ik wil zelf graag een bloedonderzoek doen, om zeker te weten of ze drachtig is, helaas willen mijn ouders hier nog even mee wachten.

Zou het mogelijk kunnen zijn dat mijn merrie drachtig is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 12:01 

Dat kan altijd, zoals je zelfs zegt is een hengst vanaf 8 maanden vruchtbaar. En het is niet dat je het niet gezien hebt, dat het niet mogelijk is. Als ik jou was zou ik eventueel laten scannen ofzo, als ik me niet vergis doen veel DA's dit ter plekke. Maar dan weet je tenminste of je binnen enkele maanden een veulen kan verwachten of niet en je er voor voorbereiden. Je kan natuurlijk ook nog wachten, maar soms blijft het voor maanden onduidelijk en zeker met het grasseizoen kan je je wel een vergissen tussen een grasbuik en een zwangere buik :).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 13:23 

Gewoon de da laten komen voor een scan of om op te voelen die weten dat beter als wij vanachter een pc scherm.

En ja het is heel goed mogelijk dat ze drachtig is. Waarom willen je ouders wachten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 19:05 

Het is inderdaad heel goed mogelijk dat je merrie drachtig is, ik zou er toch ook eens een DA naar laten kijken. Maar dat haar buik nu wat dikker sta kan nog niet zijn van de dracht hoor ;), dat zie je nog niet zo vroeg in de dracht. Denk dat het eerder een grasbuikje zal zijn :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 jun 2013 13:48 

Dierenarts bellen en laten scannen. Dat is de enige oplossing of rustig afwachten wat er gebeurd. Nadeel is alleen wel mocht ze echt drachtig zijn en er zit een tweeling in dan kunnen ze daar nog wat aan doen in een vroeg stadium

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur