Paardenforum Cavaletti

Het is nu 16 sep 2019 06:34

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 12:23 

Hallo,

Ik train een paard van een vriendin, een kruising tussen een Haflinger en een Tinker. Ze is nu drie en we zijn twee keer per week met haar bezig. Ze is nu zadelmak en we zijn al twee keer een bosritje gaan maken. Onder het zadel is ze erg braaf, maar met longeren een draak. Ze probeert me aan te vallen, draait haar kont naar me toe. Dus ik wil dit eerst in orde hebben voordat we een pauze inlassen. Om haar alles te laten verwerken en nog wat door te groeien, zeker mentaal.

Maar nu mijn vraag: als je twee keer per week met haar aan het werk bent en dan niet echt veel vraagt; zeker niet met rijden, is dat dan gelijk aan zeg een pauze van twee maanden, of is een pauze echt beter? Ze heeft genoeg bewegingsruimte waar ze staat en ook gezelschap van haar moeder en nog een pony.

Groeten, Karen

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 12:41 

Beter is om haar wat vaker per week kort te longeren dan maar 2x per week dat doen.

Kont draaien en aanvallen geeft aan dat ze jou niet als leider ziet. Hoeveel ervaring heb je met longeren? Dit gedrag moet namelijk niet verder gaan want dan gebeuren er echt eens ongelukken.

Als ik paarden beleer dan begin ik in het voorjaar met rijden,dat bevestigen (rem,gas,alles moet wat werken) en dan een winterstop. Maar die paarden zijn dan wel braaf en weten wat wel en niet mag.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 14:13 

Beter is om dat longeren ook nog te verminderen. Zowel qua duur als qua frequentie. Ik vind 2x per week eigenlijk al zat voor zo'n jonkie. Sowieso hoef je met die jonkies per keer echt niet meer dan 20-30 minuten bezig te zijn, da's zat. Een jong dier heeft zijn hele leven nog om te werken.

Ze moeten op het gemakje km's maken, maar liever rechtuit en op het gemakje dan dat volte werk.

Je hebt een kruising tussen twee rassen die beide laatbloeiers zijn, naar welk ras neigt ze het meest trouwens? En was de vader een Tinker of een Haflinger, en zo ja, welke hengst?

Paard is niet voor niks een draak met longeren, kan zijn omdat ze te weinig respect heeft / onopgevoed is, of dat ze juist gilt dat het te zwaar is.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 17:25 

Maya schreef:
, of dat ze juist gilt dat het te zwaar is.
Erg goede opmerking Maya :voor:
hier wordt zo weinig aandacht aan besteed, die paarden moeten doorlopend al zoveel van ons.

PS: zeg niet dat betreffend paard hier gilt he.. maar ben gewoon blij dat jij die gedachte de ruimte geeft: "wat verteld het paard aan me"

Mijn vaste grondwerk/rijpaard zit n.l. ook 3a 4 weken in de problemen, en ik ervaar, zie, voel onder me en naast me dat er iets in z'n lijf niet snor zit ongeacht wat anderen "deskundige" ervan zeggen.

Ik geef em in grondwerk n.l. alle vrije ruimte en daar laat ie me dingen duidelijk zien.
Paardje was voorheen superbraaf , werkwillig en zeer gevoelig op hulpjes, liep echt swingend op eigen beentjes.
Nu: totdat ie moet draven gaat het redelijk hetzelfde...., dan komt er protest en niet zo'n beetje ook.

Dus ja: altijd mee luisteren en kijken wat je paard je wilt zeggen.
Gevaarlijk mag het echter nooit worden, ongeacht of paard pijn heeft, dan moet je soms even hard optreden om daarna uiteraard wel de dingen gaan vragen die paard wel aankan.

TS - ontopic:

Je kunt ipv het belastende longeren ook gaan loswerken, dan werk je niet alleen aan conditie maar tegelijk ook aan jullie verstandhouding, en geef je paard de ruimte die vooral jonge dieren zo nodig hebben.

Je maatje hoort zich wel te gedragen he, neem het woord "ruimte" hier niet letterlijk, is bedoelt in z'n koppie ruimte durven geven: de bedenk & verwerk momenten.
Strak aan de longeerlijn krijgen ze die gelegenheid niet regelmatig, tot ze die ruimte zelf nemen en dan is paardje "dwars"
Of je moet zo goed kunnen "lezen" dat je aan paard kunt zien wanneer ie effe break vraagt, maar dat zien de meesten niet.

Laatst bijgewerkt door Peetindraf op 22 okt 2013 17:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 okt 2013 17:43 

Bij Femke merk ik nu dat de bak voor haar te zwaar word,ze loopt lang zo nageeflijk en fijntje's niet meer.
Rij ik in een andere bak heb ik een heeeel ander paard onder mij.
Een bodem kan van grote invloed zijn.

Wel zou ik liever om de dag 10min bezig zijn als 2x per week. Maar zoals je leest verschillen daar de meningen in :happy:
Kijk naar de bak,omstandigheden,ervaringen etc.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur