Paardenforum Cavaletti

Het is nu 14 nov 2018 14:55

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 09:44 

Beste mensjes,
Ik zit er over te denken om Bo te laten dekken volgend jaar. Bo heeft geen stamboom, maar is deels Hackney. Ze heeft echt super goede gangen en is 1.25m. Ik wil er graag iets opzetten wat groot doorfokt en wat haar "slechte punten" een beetje weg zou kunnen nemen. Hiermee bedoel ik: Ik wil een hengstje dat goede gangen doorfokt, en het zou fijn zijn als er een smaller ruggetje op zou zitten, gezien Bo een enorm brede (shetland achtige) rug heeft. Daarnaast zou het leuk zijn als er een mogelijkheid is tot een "leuk kleurtje" maar ik weet niet in hoeverre dit doorfokt, en heb geen verstand van genetica.

Bo is dus 1.25, bijna 5 jaar. Ze is zwart met 3 witte benen en een licht bruin snoetje en een bles. Ze nijgt ook eerder naar heeeeeeel donkerbruin dan zwart. Voorkeur voor een hengstje gaat uit naar new forest of welsh, goed karakter is een must, en dus een hengstje dat goede gangen doorfokt.

Is het mogelijk dat deze merrie bijvoorbeeld met de juiste combi een valk veulentje er uit krijgt? Of een ander "speciaal" kleurtje als palomino, perlino, bont etc? Het is natuurlijk niet een "must" maar het zou wel ontzettend leuk zijn!

Bo is echt een "miniatuur dressuurpaard" en dat maakt haar ook zo enorm tof. Zijn nu bezig met inrijden en veel longeren, en je ziet echt dat ze sterker wordt en nog beter gaat draven. Haar draf is voor zo'n kleine pony echt fenomenaal. Galop daarentegen is erg slecht, gooit heel erg hoog op (de hackney in haar denk ik), maar in draf maakt ze hele mooie lange en ruime passen, maakt haar passen goed af en loopt enorm sterk vanuit haar achterbeen. Zet alles goed onder de massa. Ik zal van de week even een filmpje maken om jullie haar gangen te laten zien...

Daarnaast nog een vraag: Wat denken jullie dat de maximale stokmaat is die ik op haar kan zetten? En daarmee wat ongeveer de maximale maat veulen is die er uit zou kunnen komen?

En dus de hoofdvraag: Weten jullie nog een leuke hengst en weten jullie wat voor kleuren er mogelijk zijn met deze merrie?

Taloma: M1+0

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 10:10 

deze hengst lijkt me wel erg leuk btw... Welsh sectie D

http://perlinowelshcob.webs.com/IMG_2088.JPG

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 10:27 

Is het haar eerste veulen? Max 10 cm hoger.

Leuk kleurtje is alles van wat erachter zit. Dus als je dat niet weet wordt het lastig... Als je bont wilt, moet je een hengst pakken die homozygoot is. En ik denk niet dat je die makkelijk te pakken krijgt voor het type paard waar jij zoekt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 apr 2012 18:10 

Weet je helemaal niets over de achtergrond van deze merrie? Geen ouders?
Dan is het namelijk erg moeilijk om te weten welke genen deze merrie mee draagt. Ze heeft dan sowieso een allel voor zwart; namelijk E. Maar dan is de vraag of zij nog een andere kleur allel draagt? Is dit zo, dan heeft ze kans op een veulen wat naar voskleur, of een andere kleur gaat. Geheel afhankelijk wat de hengst voor allelen draagt. Kies daarom een hengst waar je zeker van weet dat beiden allelen valk, palomino of wat dan ook zijn!
Dan heb je de grootste kans dat je een 'bijzonder' kleurtje eruit krijgt.

#09-10-2016 kleine wonder Finn#

Afbeelding Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 apr 2012 09:04 

Had uitgerekend dat ik met een perlino hengst de meeste kans heb op een "apart kleurtje", op een zwarte merrie, waarbij van beide ouders de genen combinatie onbekend was, kwam ik op 70.31% kans op Buckskin, 23.44% kans op Smoky Black en 6.25% kans op Palomino. Dus sowieso een apart veulen! Nu had ik dus alleen een sectie D perlino hengst of een sectie A perlino hengst gevonden.... Ben dus op zoek naar een sectie B of sectie C perlino hengstje... Hihi...Is haar eerste veulen trouwens ja!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 apr 2012 09:09 

deze is trouwens wel erg leuk: http://www.feerwerdshoeve.nl/welsh-b/16 ... orst-pride Geen perlino, maar zijn er ook zo weinig van! Wel perfect maatje ook... 1,36m

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 10:13 

Ik kan je geen advies geven, maar ik vind wel die eerste hengst veel leuker dan die palominohengst. Die eerste heeft veel meer hengstenuitstraling. Wat een leuke kanjer is dat. Hij "heft" echter wel erg met zijn benen, ik weet niet of je dat wil versterken.
Ik vind eigenlijk wel karakter belangrijker dan kleur. Ik kan me voorstellen dat hachney en welsh samen een pittig ding op kunnen leveren. Daar moet een toekomstige eigenaar wel mee om kunnen gaan, laat staan een ruiter of een menner.

Hier op het forum was ook iemand met een palomino-pony die volgens mij ook nog henst was/is. Dat was ook een leuk dier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 10:36 

Ik zou er maximaal 10cm groter opdoen maar om eerlijk te zijn zou ik er helemaal niet ee fokken. Geen papieren, kleine maat en een ingestorte markt

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 22:10 

Snap indd je reactie Margriet, maar veulen zou ook niet voor de verkoop zijn. Anders zou ik ook niet met een merrie zonder papier gaan fokken. Eigenlijk sowieso niet met deze markt indd. Ik ben gewoon aan het "denken" en miss duurt het nog wel een paar jaar. Orienteren kan altijd!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 mei 2012 22:15 

steffanieee schreef:
deze is trouwens wel erg leuk: http://www.feerwerdshoeve.nl/welsh-b/16 ... orst-pride Geen perlino, maar zijn er ook zo weinig van! Wel perfect maatje ook... 1,36m

Persoonlijk als ik op het uiterlijk af zou gaan, dan zou ik deze kiezen, deze vind ik mooier.
Maar zoals Tikan ook al zegt, ik zou het karakter ook heel belangrijk vinden, belangrijker dan het uiterlijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 08:27 

steffanieee schreef:
deze hengst lijkt me wel erg leuk btw... Welsh sectie D

http://perlinowelshcob.webs.com/IMG_2088.JPG

Is het je opgevallen dat deze hengst tenminste 1 maanoog heeft? de kans bestaat dat een veulen dat ook (deels) zou kunnen erven. Persoonlijk houd ik daar wel van... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 08:41 

Karakter is indd ook zeer belangrijk (miss wel het belangrijkste) en uiteindelijke keuze zal inderdaad wel op het karakter gaan. Dat maanoogje vin ik inderdaad ook ontzettend gaaf! Denk alleen wel dat hij te groot is om op de kleine Bo te zetten.... Hij is geloof ik 1.46m. Heeft wel merries van 1.22 gedekt, en Bo is 1.25, zal eens gaan mailen voor meer info want vind hem erg gaaf. Alleen lijkt zijn rug vrij hol te zijn, de palomino heeft wel een betere bouw vind ik. Maar daarentegen heeft deze indd veel meer body, iets waar ik wel van hou. Holle rug zou miss niet eens heel erg zijn om op bo te zetten, gezien zij zelf een enorm bolle rug heeft. Zal even een foto van Bo neerzetten:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 08:43 

Moeder is trouwens wel bekend van Bo, en we weten dat ze deels hackney is, maar hoe of wat? Geen idee. Ik denk dat er ook iets van shet of zo in zit, ze heeft ook echt zo'n shette rug & buik, met hele dunne hackney beentjes, nek en een inie minie hoofdje (moet shetlander maat hoofdstel om)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 09:22 

het benenwerk van de perlino is vrij grof (tja, welsh cob he), dat zou wel compenseren voor bo's smalle beentjes. Aan de andere kant is hij mogelijk ietsje te groot voor haar.
ls je echt interesse in deze hengst9en) hebt kun je wellicht bij de eigenaar foto's opvragen van eerdere fokresultaten?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 mei 2012 13:14 
Moderator

Als je er vanuit gaat dat ze voor de D reeks homozygoot DD is, dan zal je er inderdaad iets van perlino, silver smoky, cremello op moeten zetten wil je een veulen krijgen met een 1x verdunde haarkleedkleur. Maar als je er vanuit gaat dat er een gewoon kleurtje uitkomt, valt het resultaat alleen maar mee :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 mei 2012 07:34 

Haha is ook zo, en uiteindelijk is karakter en gezondheid zo ontzettend veel belangrijker dan welke kleur er uit komt! Maar ik heb een mailtje naar de welsh gestuurd, i.v.m. karakter en nakomelingen. Ben benieuwd!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur