Paardenforum Cavaletti

Het is nu 04 jul 2020 06:28

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nu nog scheren?
BerichtGeplaatst: 01 feb 2007 23:01 

Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt om wat informatie te vinden en ben al wel aardig wat wijzer geworden maar toch wou ik nog graag wat weten (a).

Jasper zit erg dik in zijn vacht, overal eigenlijk, zelfs op zn benen zit heel veel haar. Opzich heb ik hier nooit echt erg last van gehad, normala gesproken was hij wel wat nat na het rijden maar dan kon ik hem daarna gewoon met zweetdeken 10 minuutjes uitstappen en dan was hij weer droog en kon dus weer met zijn normale staldeken op stal.
Sinds we nogal wat harder aan het trainen zijn en dus ook langer rijden is dit wel veranderd. Na een half uurtje is hij al helemaal nat en als ik dan klaar ben met het echt werk en uit wil gaan stappen is hij echt op zijn buik, hals, hoofd, benen en flanken helemaal zeiknat.
Ik stap hem dan altijd met zweetdeken een flinke poos uit en zet hem dan ook met zijn zweetdeken met hals op stal.

Dit is best lastig want het houdt in dat ik 2 uur later weer terug moet om zijn zweetdeken af te doen en normale deken erop te gooien aangezien eigenaren 9 van de 10x niet thuis zijn. Als ze er wel zijn doen ze dit wel voor me maar dit is dus helemaal niet vaak.
Verder loop ik dan ook nog tegen het probleem aan dat ik hem elke keer wel een kwartier moet poetsen voordat al dat zweet er eens af is, mijn dekjes + singel zijn na 1x rijden ook alweer helemaal nat dus ik blijf eigenlijk maar aan het wassen.

Ik denk ook dat hij zelf veel fijner in zijn vel zit als we hem scheren, aangezien me het zlef ook niet fijn lijkt om in zo'n dikke jas hard te moeten werken.

Opzich hebben we nog wel 1 dunnere deken en 1 dikke deken liggen die dan zo op kunnen. Het enige nadeel wat ik zie is dat ik soms met deken in moet stappen maar zo'n probleem vind ik dit niet, de eigenaar twijfelde zelf ook wel een beetje maar koos natuurlijk liever de makkelijke weg om hem niet te scheren, ik vond dit toen wel oke aangezien ik hem toen wel droog kreeg met alleen uitstappen. Nu is dit dus anders en wil ik graag even zoveel mogelijk over het scheren weten want eigenaar weet hier ook helemaal niets van af zodat we samen tot de beste beslissing voor Jasper kunnen komen.

Mij lijkt dat scheren dus wel wat het ziet er ook nog eens veel verzorgder uit, mn instructrice raadde het ook aan alleen is het nu niet erg laat om hem nog te scheren? Hij verhaard verder nog helemaal niet.

Dus kom maar op met alle dingen die ik nog moet weten of waar we rekening mee moeten houden!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 00:03 

Tja, aan de ene kant zeg ik normaal gesproken scheren dan. Maar ik vind het te laat in het seizoen waardoor je de zomer haren die er nu door komen kapot maakt. Dus ik raad het je af tenzij hij er klachten van krijgt dan moet het wel

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 08:52 

Ik denk dat ik het ook te laat zou vinden. Maar mischien dat je een deken model kan scheren, dat zou nog wat schelen en is niet gelijk zo heel drastisch...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 09:43 
Wij hebben vorige week ook nog geschoren. Vorig jaar ook rond deze tijd en hij kwam goed in zijn zomervacht.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 10:23 

er zijn genoeg mensen die nu voor de 2de keer scheren volgens mij.
En hij heeft het nu ook een stuk warmer omdat het nu gemiddeld 12 graden is, en ergens rond het 0punt hoort te zijn.

Mijn pony is dan ook al hevig aan het verharen, en zit al bijna in zijn zomervacht.

Als je paard er ook echt last van heeft, zal ik hem lekker scheren en een deken erop doen.
(dit weer is namelijk ook niet echt normaal)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 10:30 

Lekker scheren! Ben je van de hele rompslomp af.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 13:15 

Ik zou het niet meer doen, Troef begint nu zelfs al weer te verharen. Dat betekent dat de zomervacht weer door komt, de kans is als je nu gaat scheren, dat de zomervacht er niet mooi door komt. Maar goed, ik heb hier geen ervaring mee, want ik scheer nooit :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 13:16 

Pearl schreef:
Ik zou het niet meer doen, Troef begint nu zelfs al weer te verharen. Dat betekent dat de zomervacht weer door komt, de kans is als je nu gaat scheren, dat de zomervacht er niet mooi door komt. Maar goed, ik heb hier geen ervaring mee, want ik scheer nooit :wink:

Ik heb er totaal ook geen verstand van, maar had het idd al gehoord van die zomervacht. Het probleem is alleen dat ik niet weet wat het weer gaat doen, wie weet blijft het nu zo mooi maar voor hetzelfde geld word het weer zo koud als 2 weken geleden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 19:42 

en dat is een vraag die niemand kan beantwoorden. Ik zou het gewoon niet doen. 1 voor de te komen zomervacht en 2 voor de eventuele vorst die nog komen kan tot maart

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2007 19:57 

Het is nogal dubbel, maar ik zou toch voor scheren gaan, mocht die vorst tot maart nog komen, heb je daar een deken voor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 feb 2007 17:50 

splash1999 schreef:
en dat is een vraag die niemand kan beantwoorden. Ik zou het gewoon niet doen. 1 voor de te komen zomervacht en 2 voor de eventuele vorst die nog komen kan tot maart

Mijn fjord zit al in zijn zomervacht, en om eerlijk te zijn ben ik daar blij mee.
Hij stond al te zweten gewoon als hij buiten stond!

Ik zou dus wel voor scheren gaan.
Als mijn paard nog niet was verhaart, had ik het ook gedaan.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur