Paardenforum Cavaletti

Het is nu 04 jul 2020 06:53

Alle tijden zijn GMT + 2 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Meer ruggegraad
BerichtGeplaatst: 27 feb 2007 19:18 

De laatste tijd merk ik met het zonder zadel huppelen, dat het net voelt alsof de ruggegraad, en dan vooral bij de schoft, wat meer naar 'boven' komt, en ik die wat meer voel dan ik altijd deed...

Nu vroeg ik me af of dit gewoon een verandering van bespiering kan zijn, of eventueel ook andere redenen kan hebben? Ze is naar mijn mening niet afgevallen ofzo, ze heeft nog steeds een te dik buikje ;) We zijn ze een weekje of 2 terug overgegaan naar ander kuilvoer naast het koeienkuil ipv hooi.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2007 22:52 

Het zou kunnen zijn dat ze dunner wordt, ondanks een dikkere buik. Zie je de ribben ook? Verder andere bespiering. En ze groeit ook nog wel, misschien dat het daar iets mee te maken heeft. Dat ze een iets andere vorm krijgt. En ik heb ook wel eens gehoord dat de spieren kunnen afnemen als het zadel op die plek te krap is en er continue op drukt. Maar of dat echt zo is durf ik niet te zeggen. Rijdt het nog wel lekker, zo zonder zadel? 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 09:42 

dat kan zijn, omdat je paard het gewicht van jou moet gaan leren dragen en dat nog niet gewend is, je moet dus die rugpsieren van haar gaan trainen omdat weer omhoog te krijgen, dat heb ik nl bij taryn ook, heel vervelend, het kan ook komen door een zadel wat niet goed ligt, maar dat zou je dan nog voor de zekerheid even moet laten nakijken, de boom kan dan te smal zijn of de kussens moeten anders opgevuld worden, ik zou echt voor de zekerheid een zadelmaker laten nakijken hoor, kost mar 15 euro en dn weet je tenminste zeker dat het niet aan je zadel ligt

meer kuil werkt idd alleen op de buik en flanken, dan zou je meer krachtvoer moeten geven voor de spieren

groejtesm arjlein

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 20:06 

Zou dat niet eerder zijn gebeurd dan? Aangezien ze juist een tjidje minder heeft gedaan. Misschien dat dat ook een reden kan zijn, dat ze twee weken niet onder het zadel was geweest? Ik hou iig het zadel idd in de gaten.
Ik ben zelf niet zo fan van krachtvoer voeren... Ze gaat momenteel prima op het voer dat ze krijgt het de muesli. Het is geen paard dat ontzettende zware arbeid heeft, en eentje die snel onrustig is in dr koppie... Of zou ik eens speciaal voor nerveuze paarden bix moeten proberen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 22:55 

als ik op Jolly rijd zonder zadel voel ik ook de ruggengraat een beetje, jolly is altijd heel erg dun geweest dat je de ribben gewoon zag :(
hij is nu wat dikker geworden, maar je ziet en voelt de ruggengraat wel een beetje, nu is ook mijn vraag.. is dat erg? :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2007 23:16 
Administrator

De schoft kan ten op zichte van de schouderbladen (en dus hele voorbeen) inderdaad omhoog en omlaag bewegen. Het zou kunnen dat ze, nu er minder gereden wordt, minder spanning heeft in de spieren van schoft naar schouderblad. Andere mogelijkheid is een verandering in de bespiering door het mennen. Op zich zou ik me er niet druk om maken, behalve als er echt kuilen naast de schoft ontstaan of vlak achter schouderblad want dat komt vaak door slecht passend zadel/tuig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 maart 2007 12:05 

Bedankt Caro :)

Ik ga over een tijdje wel het zadel weer even laten checken. Dan is ze bijna een jaar onder het zadel, en even kijken of het idd nog wel goed genoeg past op het vosje :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 10:46 

Nog even over het voer.
Je kan ook summerfit koeken van pavo gaan geven.
Is eigenlijk een vervanger voor biks.
Paardje bij mij op stal krijgt het ook, en ziet er de laatste tijd een stuk beter uit.
Omdat ze gewoon die vitaminen en mineralen van biks wel gewoon binnen krijgt. (ze krijg heel weinig biks omdat ze van lucht dik word)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 11:04 

Wietje krijgt idd in de zomer maanden een halve summervit per dag als ze wat meer buiten op het land staat naast haar 3 handjes muesli. Dat komt er binnenkort weer aan, ik heb het tot december gevoerd volgens mij...

Ik heb zelf een beetje het idee dat het door het schoftje kan komen van de kar, en dat het toch niet optimaal passend tuig is. Al oogt het wel goed, ik denk dat er net wat teveel druk op staat, dus ga ik de volgende keer wat beter bekijken. Union had namelijk ook drukplekken van het schofje gekregen (of geen zichtbare drukplekken, maar alleen witte plekken qua beharing daar)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 maart 2007 13:00 

Die summerfit koeken kan je gewoon het hele jaar door geven hoor, dat is zelfs nog beter.
Zeker in de winter!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2007 10:24 

Wanna heeft ook meer schoft dan toen ik haar kocht. Maar bij haar komt het ook omdat ze nog aan het groeien is. Is dat bij Wietje ook niet het geval? Wan is in 1 1/2 jaar tijd al ruim 10 cm gegroeid en die schoft is daardoor ook wat veranderd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 apr 2007 10:33 

Heb geen idee of het t groeien is, misschien maar eens gaan meten. Maar niet zo gek lang geleden hebben we haar gemeten en was ze nog steeds blijven hangen rond de 159. Maar kan goed zijn dat ze misschien de laatste maanden toch wat meer omhoog is gegaan...

Summerfit krijgt ze overigens al, al moet ze ontzettend wennen. Ze eet ze echt met heeeeeeeeele lange tanden :biggrin:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 2 uur